söndag 30 augusti 2015

C4 Specialen 

I lagom härligt solsken valde vi att inte ta upp tältet, vi var i god tid och det
 hanns med lite sedvanligt taktiksnack med klasskollegor...



Här med Stefan Olofsson som kör sin vita golf


den "obligatoriska" Manta bilden....


Fredrik fick sitt namn provisoriskt på kartläsar platsen 



och kanske har han en blivande kartläsare i familjen för när pappa och Björn gick igenom bansträckningen ville givetvis även hon göra samma sak


Även dessa två töser hängde på till Kristianstad - och de verkar trivas trots den tidiga morgonen.


Så var det dags att rulla iväg till besiktningen efter att bälten anpassats till den nya kartläsaren


Bilen kollas över och munderingen tas på.....


Madde och Lyn gick ut till banan och placerade sig i slutet av sträckan som var lite
 ändrad sedan förra året. Bilarna kom ur en högersväng borta vid tallarna för att sedan passera fram till ett smalare parti vid trälådorna...







För att därefter svänga in vänster...





rakt fram stod en container. 



runt huset och ut på andra sidan...




Detta verkade vara en oturs hörna  - här ser vi två bilar som stannat här och
 sedan stod även Mats Anderssons Opel vid stugan och inväntade bogsering....


Det började närma sig start nummer 61


och snart kom C förarna i Grupp E en efter en...







Efter första sträckan låg Björn och Fredrik i ledning med tiden 
5,30,3  - 3,3 sekunder före Larssons Håkan och Hampus - i olika
 bilar men på samma tid 5,33,6.

Här lite mellansnack innan sträcka två



Men tyvärr kom Mazdan inte längre än till andra varvet på SS2 - just där
 Lyn fotade Hampus dog Mazdan och fick bogseras bort....


Drivknuten antogs vara problemet då det är en svaghet hos Mazda men 
väl hemma kunde Björn konstatera att båda knutarna var hela men att diffen i 
växellådan inte var det...Drivknutarna byts ändå för säkerhetsskull och vi hade turligt 
nog en växellåda i garaget så bilen ska vara klar till nästa tävling i Dalby.



Det positiva vi kan ta med oss är att den tid Björn hade på första varvet  och som
brukar vara den sämsta (kalla däck mm) faktiskt stod sig som sträckas snabbaste i vår klass.

Det som grämde Björn och Fredrik var givetvis att de låg före de tidspunkter de mätt ut
 - dvs de vara på väg mot en ännu bättre tid på andra varvet trots missar
... men då får man ju ta sig hela vägen in i mål....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar