Sturup Runt 2016
Långt inlägg då den bestod av 9 sträckor -
(som vanligt kan du klicka på bilderna....)
Långt inlägg då den bestod av 9 sträckor -
(som vanligt kan du klicka på bilderna....)
Då var det dags för tävlingen som brukar strula för Mazda ekipaget.
I historien ligger: felutfört prov, sönderkörda däck, motorstopp och nu
senast en tur som stannade i muren.
För Göran och Lukas var det debut och den första
riktiga förarprovet.
Uppladdningen började redan kvällen innan -
Göran kom lastad med bil och kartläsare för att slippa köra så tidigt.
Fredrik och Madde dök även de upp och den blev en trevlig spontan
teammiddag kvällen före tävlingen.
Fredrik och Madde dök även de upp och den blev en trevlig spontan
teammiddag kvällen före tävlingen.
Tidigt morgon blev det - strax före klockan 06.00 rullade
vi ut från gården - och frukosten intogs under färden -
Björn med kaffe och ostmacka och Lyn den obligatoriska
fruktsalladen:
Himlen var grå och regnet duggade så tältet togs fram
och trevliga och bekanta grannar fick vi:
Björn var mer än fokuserad när han torkade av bilen för
att kunna klistra på vårt startnummer:
Lukas fick samma uppgift:
Dagens uppgift bestod av tre sträckor som skulle köras tre varv
och tre gånger - totalt 9 sträcktider att kämpa för.
Ronja fick för första gången hand om kameran de stunder Lyn
satt i högerstolen - och med utmaningen att
satt i högerstolen - och med utmaningen att
banan var omgärdad av stängsel löste hon det klokt:
1) Smyga efter någon som hon visste skulle fotografera (Pia Nilsson)
2) Gå upp på någon av läktarna - visst en bra bit i från men utan stängsel.
Så bilderna på tävlingsbilarna är tagna en bit från ovan....
Efter tävlingen sa hon:
"Det är lättare att fota Göran än Hampus för Göran
kör inte så fort....."
Efter tävlingen sa hon:
"Det är lättare att fota Göran än Hampus för Göran
kör inte så fort....."
Första omgången (SS1 + SS2 + SS3)
Först ut i teamet på SS1 var Björn/Lyn - nervositeten var på max, när
vi passerade sträckan där vi smällde hade Lyn ordentligt skakiga spagettiben.
Björn var spänd och fick inget flyt i körningen och
dessutom var det ordentligt halt. Vi tog en kon men vi tog oss runt!
Tid 2.59.3 +kon= 3.04,3 vi hade genomfört och var nöjda!
Två startnummer senare var det Göran/Lukas tur - och
även de fick känna på halkan
Tid: 3,11,2
Strax efter oss startade B förarna Gr E - denna bilden
där vi anar Hampus Corolla ser man hur
kuperad banan är:
Viktoria Lind:
Snabbast på sträckan var C föraren Alexander i den
röda Golfen på tiden 2,58,5!
Vi gav oss ut på SS2 (medan andra drog direkt till SS3 av någon
anledning... kan vara att Alexander lurade med sig några....)
SS2 - var sträckan där Björn körde fel första gången vi var här
och resulterade i 90 straffsekunder.
Check - sträcka två avklarad - rätt utfört- på tiden 1,39,6
Göran och Lukas klarade första förarprovs testet
på tiden:1,46,9 och rullade som vanligt ut från banan med
två breda leenden!
Dags för SS3 - som är den andra delen av stora banan.
Vi hann knappt in i (igenom) mål innan funktionärerna
informerade oss - fel utfört prov då vi i halkan inte lyckades
få stopp på bilen i målfållan trots fyra låsta däck och handbroms.
Så trots att vi körde på fina tiden 2,12,1 så var vi ohjälpligt sist
med 90 sekunder i straff som gav sträcktiden 3,42,6
Det gick betydligt bättre för Göran och Lukas som tog sig runt
på tiden 2.20,4 och fortfarande med två breda leenden.
Det underlättade knappast att fler än vi halkade igenom målet - det
vi kunde vara nöjda med var att vi hade hel bil...andra tog mer stryk...
Jo ...denna stod vid banan...vi får läsa på bättre
inför nästa tävling....
Björn var uppgiven i pausen - " vi lastar och kör hem" men
valde sedan att tanka och spänna hjulbultarna (totalt fyra gånger
under tävlingen om ni undrar).
Björn laddade med att gräva djupt i fikakorgen - godis och
kakor är bäst..turligt nog var korgen laddad som vanligt
med just detta....
...och det supportades från flera sidor...
...regnet fortsatte att falla och skapade spegelblanka pölar....
Andra omgången (SS4+SS5+SS6) -
(samma tre sträckor en andra gång).
SS4 Björn/ Lyn körde nu sträckan på 2,54,2 - en förbättring inkl kon
med ca 10 sekunder och betydligt mindre nervositet.
Göran och Lukas körde på tiden 3,09,2 en förbättring strax
under 2 sekunder.
Här ses Josefin Ingvarsson strax efter starten på SS4
Förarna rullade en efter en ut på respektive sträcka
SS2/SS5/SS8 var den som innehöll flest koner
att hålla sig på rätt sida om.
Mazdan körde nu på tiden 1,37,7 ca 2 sekunders förbättring
på en kort bana. Asconan hade samma förbättring. 1,44,4.
Här ses Roland Brorson ta sig an den knixiga banan:
och så ska man stanna - någon del av bilen måste vara
innanför målområdet...fick vi lära oss....
Nästa till start var nestorn Tyko Nilsson
Tillbaka till dagens "fel utfört provsträcka" nu numrerad som SS6:
Nu släppte Björn på gasen och rullade vi in i målfållan - man ska lära sig av
sina misstag -på tiden 2,11,8. Göran och Lukas hade på samma sträcka tiden 2.19,3
- en förbättring med sekunden.
Här ses "Mattson" gå från startfållan ut på sträckan:
Nu blev det lite väntan till sista omgången skulle köras, och då
umgås man i rally kretsat - en stor del av charmen med sporten.
..och resultaten följdes på skrivtavlan....
andra var på serviceområdet
Vy från uppställningen - publiken mot skyn...
...givetvis ska hunden få smaka....
Här ses bilen som med föraren Daniel Ekdahl/ Kjell-Arne Ekdahl
inför dagens tävling låg i ledningen av Asfalts cupen.
...en trött? kartläsare till Andreas Hasselgren i kön till start....
medan andra rullade ut från sträckan....
Tredje omgången (SS7/SS8/SS9)
Nu var Björns nervösa körning borta - full satsning och som bilden visar
gick han tight/snålt i kurvorna - det som vi lärt oss är att göra en "Grybb"
Resultatet blev 5 sekunders förbättring från andra omgången, 2,49,2
och givetvis ville inte enäggstvillingen Göran vara sämre - gjorde från första
rundan en förbättring med 13 sekunder (2.58.3).
Nu hade Göran äntligen fått bra fäste med Asconan och gasade på!
På SS8 körde bröderna på tiderna 1,34,7 (- 3 sek) respektive
1,41,3 ( - 3.1 sekund).
Sista sträckan var även powerstage i Asfaltscupen.
...och ja vi stannade i målfållan - med tiden 2,06,6 - skulle det
räcka? ...vi behövde ju alla poäng då vi hade fått felutfört prov innan.
Men tävlingen ska avgöras på körningen och inte regeltolkning eller
att man inte kör på lika villkor så trots att det ligger mer än Asfaltscupen
och DM i potten mellan Hampus och Björn stod Björn glatt med tummen upp
när Hampus rullade mot start. Hampus berättade att han fått fel utfört prov
han med -med punktering tvingades han gå i mål ett varv för tidigt på SS8.
Vi stod vid målet av SS9 och fick därmed respektive förares
sträcktider - spännande! Även Pia Nilsson stod där...
Viktoria var inte nöjd med sin tid (2,11,7)
Det var däremot Sigge - som för dagen - av någon oförklarlig
anledning ;) satt i Jespers Corolla....
Hampus hade rullat in på tiden 2,08,6 och när han såg våra "Yes"
skakade han på huvudet....men som sagt det ligger något mer i
potten mellan Björn och Hampus! Powerstagen (tre extra poäng) gick
därmed till Mazdan. Hampus fick nöja sig med att
vara 0,1 sekund före Sigge.
Under tiden vi väntade på slutresultatet och prisutdelningen
följde vi de andra som startade efter oss...
Björn/Lyn hade inte en bra tävlingsdag - men fler hade
problem - och inte hjälpte det Åberg att ta bort de resterande
delarna i Å:e ....första tre sräckorna resulterade i två
fel utförda prov ...och sedan fick de putta ut bilden från starten
på SS9 - men tror ni de gav upp - nä! de kom tillslut till start igen
och fullföljde tävlingen.
Och dagens totalvinnare gjorde en "Grybb" kanske för
att det var just Grybb! Hans färd följdes med spänning
inne från loungen.....
.
Efter Grybbs start lämnade plötslig flera för att gå ut och titta på en
annan bil som dykt upp på området... flera ställde sig på Tykos lastade
biltransporter för att se ordentligt och Lyn kunde inte låta bli
att konstatera - tänk att det krävs en Mazda för att
skapa sådant intresse ;)
Grattis till dagens pristagare - Klassen vanns av
Alexander/Björn (pappa?), Bo/Andreas var tvåa före Göran /Lukas.
Bilarna lastades och vi lämnade tävlingen
en erfarenhet rikare..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar