söndag 5 augusti 2018

Österlensprinten
lite i efterhand kommer här nu inlägget
från Österlensprinten på Svampabanan i Tomelilla.

Som djurägare i denna värmen har fokus fått läggas 
på foderjakt istället för bloggskrivande.

Men nu så:

Vi fick låna Görans Ascona -  Mazdan är så
pass låg - och då Asconan stått inne ett tag 
började vi med en tvätt och byte till grusfjädrar och
däck.


Plan 1) var att Björn skulle köra Lyns bil med släpet till jobbet
på morgonen och sedan därefter till Tomelilla. Lyn skulle 
köra servicebilen och lämna Alea i Tyringe och sedan till Tomelilla.
Allt packades in  - och sedan kördes servicebilen för
tankning. Men ack - då tändes motorlampan på service bilen...

Plan 2) Björn kör med Volvon och Lyn med sin bil.
Allt packades om....

Gissa vem som fick punktering på morgonen.....

Plan 3) Björn som lyckades ta sig till jobbet väntade där
men ville inte dra med Volvon med de däcken.
Lyn körde och lämnade Alea för att sedan köra till
Helsingborg - allt lastades över och kopplades 
på hennes bil.

Äntligen på väg mot Tomelilla!

Väl framme möttes vi av en annan garagegömma
vi inte sett så mycket av under året....




 Denna sommar har tälten varit guld värda som skugga.
 Lyktorna tejpas för att skydda mot stenskott....

 ...och som vanligt......så traggar man med andra tävlande...


 Fredrik förevisade sitt senaste inköp - en rosa picknickkorg...
 Så rullade bilarna ut för start av SS1:
 I väntan på vår och andras tur tankades det vatten  -
det var varmt (igen!).
 Efter första rundan låg Andreas i topp - enligt listorna var
 vi inte sist. men det visade sig att Viktoria hade fått fel tid inmatad
i exelarket och gick sedan upp från sista till en andra plats på sträckan.

Vi startade före Josephine och Corollan och hon smög sig närmre
och närmre och syntes på slutvarvet i sidospeglen.

Efter andra sträckan där vi förbättrade oss med
 någon sekund hade vi Josephine betydligt närmre.

Men till vår förvåning fick hon en 13 sekunder
 långsammare tid än vad hon hade på första rundan.

Grupp E förarna reagerade på att något måste vara fel
med tidtagningen och kunde man lita på den tid man fått?
Hur skulle tävlingsledningen hantera detta - men hennes tid
stod kvar. Trist att det inte avgörs på körningen ffa med tanke
på att man påtalade detta med felaktiga tider redan förra 
året och att man från förarhåll förespråkat att man på varvlopp
ska ha fotoceller. Det handlar ju inte om en pokal eller inte -
det handlar ju även om DM poäng.

Måste man ha en incar i bilen i framtiden så att man kan 
påvisa tider när man kör med manuell tidtagning.
Att man kommer med sitt vanliga tidtagarur kan ju
aldrig gälla. Vilket ansvar har klubbar med DM status för
 att resultaten ska bli rätt och hur mycket ska läggas på 
förarna? Är man från klubbarna rustade för att
 10 förare kommer in i sekretariatet och vill visa upp
sina filmade tider? 

OM man ska ha kvar manuell tidtagning måste där finnas
riktlinjer för hur man ska hantera något som ovanstående.

 ...men vi får tänka på att det hade kunnat vara betydligt värre...

 Inför sista rundan hann jag springa upp till banan 
och snabbt knäppa några bilder - men i motljus och i
dammet blev de inte så bra....eller många...
























 och snart var det dags för sista rundan - här ses Grybb
rulla ut för sin sista start för dagen....

 Sista sträckan avklarad och vi står med en hel bil!
Vann klassen gjorde Viktoria före Andreas och Fredrik.

Nöjda med körningen körde vi hem - även om vi 
var sist i klassen hade vi väldigt roligt! och vi fick med oss
några DM poäng. Nu är det en tävling kvar och en topptre
 placering är säkrad - nu avgörs det på sista tävlingen!

Seedningen av fältet var ett orosmoment innan start 
men detta löste startern väldigt bra -
 bara några ifatt körningar.

Tack Pia för bilden:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar